مقدمه:
با گسترش فناوري و ارتباطات و ورود آن به محيطهاي كاري ، جهان شاهد ارتباط تنگاتنگ كاربرد فناوري اطلاعات در شركتهاي جهاني و سازمانها بهبود عملكرد و نيز دستيابي بهتر به اهداف سازماني بوده است . اولين نشانههاي اين پديده در تغيير نحوه مواجهه شركتها و سازمانها با مقوله تجارت وبازاریابی الکترونیکیمشاهده گرديده است . امروزهتجارت الکترونیکینقش مهمي را در ساماندهي بازاريابي و فروش كالا يا ارايه خدمات توسط شركتها ايفا ميكند . از سوي ديگر سرعت نوآوري در اين فناوري به حدي است كه براي هماهنگ شدن با آن شركتهاي جهاني بايد انعطاف پذيري زيادي داشته باشند تا بتوانند از قابليتهاي منحصر به فرد آن استفاده كنند .
تفاوت بازاريابي الكترونيكي با سنتي :
– جذابيت براي علاقهمنديهاي خاص: بازاريابي اينترنتي، تلاشهاي بازاريابي را به جاي تمركز بر يك حوزهي جغرافيايي و جمعيت شناختي بر رفتارها يا علاقهمنديهاي ويژه متمركز ميكند
– رويكرد يك به يك: كاربران هدف، اغلب اينترنت را به صورت فردي مرورگري (browse) ميكنند، بنابراين پيامهاي بازاريابي را به شكل فردي دريافت ميكنند. اين ويژگي به ويژه در رده بازاريابي جستوجوگري، پررنگتر است.
– مرزها و محدوديتهاي ناچيز براي ورود به اين حوزه: برخلاف بازاريابي سنتي كه مستلزم به كارگيري منابع قابل توجه مالي و فيزيكي سازمان است، ورود به اين حوزه حتي با داشتن يك نشاني الكترونيكي نيز امكانپذير است.
– امكان توزيع آني و سريع با هزينهي اندك
– در دسترسبودن 24 ساعته، 7 روز هفته، 365 روز سال
– قادر به برقراري درجهي بالايي از تعاملات است.
– اندازهگيري همزمان عملكرد (ميزان موفقيت) تلاشهاي بازاريابي
– قابليت استفاده بهطور همزمان و در تركيب با فعاليتهاي بازاريابي سنتي
تجارت الکترونیکی :
موج استفاده از اينترنت منجر به ايجاد دنياي جديدي به نام تجارت الكترونيكي يا E-Commerce گرديد .
از سال 1990 به صورت گستردهاي تجارت الكترونيك توسط شركتها و مراجع علمي مورد بررسي قرار گرفته و جنبههاي بسيار زيادي از ان مد نظر قرار داده شده است .تجارت الکترونیکی واژهاي است كه فرايند خريد و فروش را در قالبي الكترونيكي توصيف ميكند . كميسيون اروپايي در سال 1997 اين تجارت را به شكل زير تعريف كرده است :
(تجارت الکترونیکی بر پردازش و انتقال الكترونيكي دادهها ، شامل متن ، صدا و تصوير مبتني ميباشد).
تجارت الکترونیکی فعاليتهاي گوناگوني را از قبيل مبادله الكترونيكي كالا و خدمات ، تحويل فوري مطالب ديجيتال ، انتقال الكترونيكي وجوه ، مبادله الكترونيكي سهام ، بارنامه الكترونيكي ، طرحهاي تجاري ، طراحي و مهندسي مشترك ، منبعيابي ، خريدهاي دولتي ، بازاريابي مستقيم و خدمات پس از فروش ، در بر ميگيرد.
روشهای بازاریابی الکترونیکی :
بازاریابی زنجیره ای :
یکی از روشهای قدرتمند بازاریابی الکترونیکی، می باشد. این روش بازاریابی با ایجاد لینکهای متعدد از صدها وب سایت به وب سایت شما در حقیقت به شما این امکان را می دهد که مردم را از نقاط مختلف دنیای مجازی بر اساس نیازهایشان و خدماتی که شما بر روی وب سایت خود ارائه می نمایید، به وب سایت شما راهنمایی کند
مهمترین نکته در بازاریابی زنجیره ای این است که بر خلاف دیگر روشهای بازاریابی الکترونیک، شما فقط زمانی پول پرداخت می کنید که به نتیجه مورد نظرتان ( که همانا جلب بازدید کننده می باشد) دست پیدا کنید. این دقیقا به این معنی است که شما صدها بازاریاب دارید بدون آنکه پولی بعنوان پیش پرداخت به آنها بپردازید. موفقیت در این روش، نیازمند طراحی هوشمندانه پوسته بیرونی و مدیریت صحیح در هسته داخلی می باشد.
پست الکترونیکی :
استفاده از پست الکترونیکی، یکی از موثرترین روشهای بازاریابی الکترونیک می باشد. این روش بسیار مقرون به صرفه، انعطاف پذیر، هدفمند و کاملا قابل بررسی و پیگیری بوده و مهمتر اینکه در صورت اجرای صحیح بسیار منفعت آور می باشد.
از اصلي ترين كار برد هاي Emailاين است كه وفاداري مشتريان نسبت به خود را دارید و یک رابطه دو طرفه را با آنان برقرار می كنيم. بنابراين بايستي درخواستهاي مشتريان را آماده و در مدت زمان خاص به آنها اطلاع دهيم. كالا و محصولات بايد با كيفيت باشد تا مشتري جذب شود و رابطه نزديك خود را از راه Emailبا مشتريان خود ادامه دهيم. بازاریاب هر چه بیشتر راجع به مشتری اطلاعات کسب کند، به همان نسبت راحتتر میتواند مطابق با شرایط و نیازهای وی حرکت کند.
علاوه بر ایجاد ارتباط با مشتری، بازاریابی با Email این امکان را به ما میدهد تا بتوانیم مؤثرتر رقابت کنیم. از آنجا که همه ما همواره دچار کمبود وقت هستیم، فقط آنقدر ظرفیت داریم که وقت خود را برای بهبود وبسایت در جهت فراهم آوردن ارزش افزوده صرف کنیم.
بازاريابي ويروسي :
بازار يابي ويروسي با تبديل شبکه اينترنتي مشتريان و مشترکان به ماشين عظيمي که خبرها را دهان به دهان پخش مي کنند، شرکت را در معرض ديد همه قرار مي دهد. پيام تبليغي يک شرکت با استفاده از ترغيب مشتريان به معرفي آن شرکت به دوستان و آشنايان ميتواند به طور چشمگيري افزايش يابد. در واقع شرکت از مشتريان خود براي انجام کار استفاده مي كند و مشتري با هر بار استفاده، بي اختيار فروشنده محصول شرکت ميشود. اگر درصد زيادي از دريافت کنندگان پيام، آن را به تعداد زيادي از دوستان خود ارسال کنند، رشد ارسال آن پيام بسيار قابل توجه خواهد بود و به طبع اگر تعداد تبادل کم شود، رشد با شکست مواجه خواهد شد.